Selasa, 13 Oktober 2015

SIAPA ATAS APA

Memperoleh ilmu pengetahuan adalah perkara yang menyeronokkan, biarpun benar atau salah maka kedua-dua hal tersebut adalah catatan penting yang akan membantu kita mengelaskan keberadaan persepsi secara benar. Saya misalkan, masing-masing umat Islam dan sedikit dari penganut ajaran samawi lainnya tentu beriman kepada Al-Qur’an – buku Tuhan tersebut kemudiannya melalui proses penafsiran sesuai keberadaan zaman penafsir.

Jujur sahaja, kebanyakkan tafsiran hanyalah untuk mewakili dan memenangkan kelompok yang diwakili penafsir sehingga ada sebahagiannya menganggap selain daripada itu salah dan harus mengajak orang lain bersimpati menolak sumbangan penafsiran dari perspektif yang berbeza. Banyak bukti dapat disaksikan apabila ada saudara-saudara kita yang mengamalkan keterbukaan disetiap segmen kehidupan dan sedikit mengambil waktu berfikir keras untuk menganalisa, mereka lebih jelas dalam bertindak dan cukup mengesankan.

Demikian jika kita lihat dalam kaedah fiqih yang menyebutkan bahawa:

الحكم يدور ما على مسمى لا على اسم

Hukum itu terlegar pada inti yang diberikan nama, bukanlah jenama.

Perhatikan… Keluasan ilmu yang patut kita hargai itu bukan pada siapa yang memiliki nama keatas subjek tersebut agar ia boleh dirasai manfaatnya, halangan utama untuk berfikir secara waras ialah mendahulukan siapa atas apa sedangkan kegunaan dan kebenaran maklumat belum diambil kira. Ukurlah idea atau konsep cetusan seseorang itu dengan penuh perhatian dan kejujuran dengan sikap sedia menerima perbezaan kerana merasa persepsi kita sahaja sejelas realiti itu merosak toleransi kemanusiaan.

Bukankah warna warni pelangi itu indah kelihatan kerana berbeza..?


Sebagai tambahan akhir Syahid Dr. Ali Shari’ati pernah menuturkan, “Dalam ilmu, adalah perlu dilihat kepada isi perkataan bukan kepada siapa yang berkata. Adapun dalam perkara yang berkaitan dengan politik, adalah perlu dilihat kepada siapa yang berkata terlebih dahulu, kemudian barulah dilihat kepada apa yang diperkatakan.”


Kerana itu jangan terus kita berpendapat bahawa perkataan yang dilemparkan dari orang-orang tertentu kalangan kita khususnya berkaitan politik itu benar belaka dan ketahuilah juga mereka tidak hanya wujud di medium percakapan politik kepartian sahaja. Carilah kunci kepada pembinaan persepsi yang benar dengan menghargai dialog atau jalan dua hala dalam mencapai inti kenikmatan sebelum hadir sebuah ketiadaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Konsep fikir yang berakar umbi ajaran yang benar. Aspirasi pencerahan pemikiran melalui ilmu, pembinaan idealisme serta aktivisme dan bimbingan yang komited kepada masharakat. Dibangun atas dasar peduli kekitaan, cinta dan harmoni serta memelihara kemuliaan manusia. ‘Izzah umat hanya akan dicapai jika Islam diamalkan selengkapnya.

Tiada Hak Cipta Dalam Islam. Mohon Sebar Luas Tulis Ayat Komrad Rakyat, Cuma Nyatakan Sumber Anda Bagi Memudahkan Rujukan. Saya Juga Mengharapkan Agar Teman-teman Tidak Melupakan Saya, Seorang Durjana Dan Lalai Ini Dengan Do'a-do'a Kebaikan. Moga Diredhai Tuhan. Terima Kasih Sebanyaknya..!
Wadah penulisan maya demi menyebar dan membudayakan kebenaran serta memberi kesedaran sekaligus pemangkin kebangkitan kepada massa. Komrad Rakyat menyokong kebebasan, keadilan sosial, sikap hormat dan kesaksamaan massa sekaligus menentang segala bentuk penindasan, rasuah, ketidakadilan dan prejudis merangkumi perkara-perkara agama, politik dan sosial.