Khamis, 3 Oktober 2013

SEIZIN TUHAN

Kita semua maklum sebagai seorang Muslim lafaz itu cukup penting untuk diungkap ketika 'nak menunaikan sesuatu, kerana tiadalah upaya daya kita menentukan apa yang bakal terjadi kelak terhadap janji tersebut dan jangan lupa 'Insya Allah' Melayu ya..! Hehe. Masharakat Melayu sering menggunakan lafaz ini untuk menolak secara halus terhadap permintaan seseorang yang lain dengan alasan menjaga hati.

'Insya Allah' yang perlu kita fahami ialah kata tekad untuk memenuhinya secara benar disamping penyerahan diri kepada ketetapan Allah Ta'ala yang mana ikhtiar mengambil tempat pertama sebelum itu.

Selain Islam yang mengajarkan itu, terdapat juga ayat didalam Arabic Holy Bible, Kisah para rasul 18:21 yang memaksudkan kepada 'Insya Allah', kita akan hidup membuat ini atau itu" ketika ingin berjanji. Sayangnya kalangan Kristian Nusantara sendiri masih ramai yang tidak tahu...


Petik pautan lagu Maher Zain ini untuk ke laman YouTube




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Konsep fikir yang berakar umbi ajaran yang benar. Aspirasi pencerahan pemikiran melalui ilmu, pembinaan idealisme serta aktivisme dan bimbingan yang komited kepada masharakat. Dibangun atas dasar peduli kekitaan, cinta dan harmoni serta memelihara kemuliaan manusia. ‘Izzah umat hanya akan dicapai jika Islam diamalkan selengkapnya.

Tiada Hak Cipta Dalam Islam. Mohon Sebar Luas Tulis Ayat Komrad Rakyat, Cuma Nyatakan Sumber Anda Bagi Memudahkan Rujukan. Saya Juga Mengharapkan Agar Teman-teman Tidak Melupakan Saya, Seorang Durjana Dan Lalai Ini Dengan Do'a-do'a Kebaikan. Moga Diredhai Tuhan. Terima Kasih Sebanyaknya..!
Wadah penulisan maya demi menyebar dan membudayakan kebenaran serta memberi kesedaran sekaligus pemangkin kebangkitan kepada massa. Komrad Rakyat menyokong kebebasan, keadilan sosial, sikap hormat dan kesaksamaan massa sekaligus menentang segala bentuk penindasan, rasuah, ketidakadilan dan prejudis merangkumi perkara-perkara agama, politik dan sosial.