Jumaat, 11 Oktober 2013

REAKSIONER HANDAL


Mengenai kedudukan sebenar yang berlaku terhadap situasi Parti Islam PAS Kawasan Kepala Batas saya cuma mendapat makluman melalui e-mail, pesanan ringkas sahaja tetapi faham benar kerana ‘pernah’ bersama dahulu sebagai pemimpinnya.

Saya tidak ingin berkomentar disini melainkan akan memulainya jika ada pertemuan diantara jiwa ini dengan sesiapa jua yang mahu mendengar untuk pencerahan. Ya sekadar untuk pengetahuan ‘pun tidaklah mengapa tetapi dalam erti kata 'mendekati' akar krisis, mana tahu ‘anda’ yang berkeinginan untuk dimaksudkan saya itu pula berhasrat membetulkan kesilapan-kesilapan yang sedang terangkai dengan permasalahan tersebut.

Dahulunya saya selalu tertanya-tanya tentang hal ini, kerana jika ada penumpuan perhatian dari tindakan tentu perkara-perkara seperti ini akan diselesaikan dengan hemat yang tinggi. Tidak memadai untuk kita memiliki semangat yang berkobar-kobar, ucapan berapi-api tetapi tergantung didalam ruang dangkal sampai tidak masuk akal jadinya. Menunjukkan wujud keinginan untuk mengadakan perubahan tetapi hasrat itu seakan sedang sakit tanpa rawatan.

Keberhasilan dalam usaha membela terhadap ketertindasan rakyat marhaen juga merosot teruk, tidak banyak yang dilakukan selain hanya menjadi sebahagian reaksioner yang handal.

Jujurnya dalam kesamaran saat itu masih mencekam sikap berdiam diri dan ‘tutup buku’ saya terhadap apa jua ikhtiar politik demi melunaskan kebencian yang berasal daripada pengkhianatan, poltik cantas tindih, berkepentingan diri serta kelompok dengan melabel gerak kerja Islami di atasnya. Dengan rasa kesyukuran, hanya tersenyum sahaja. Barangkali dengan cara ini lebih bagus yakni dalam menyuburkan kebaikan untuk terus berfikir.


Gautama Buddha suatu ketika bertanya kepada anak muridnya,
"Apa yang telah kamu peroleh dari perenungan..?"
Mereka menjawab, "Tiada apa-apa..!". Namun, Gautama Buddha membalas,
mari saya ceritakan apa yang saya dapat daripada ia :
"Hilangnya kemarahan, ketakutan, keputus-asaan, kesedihan, takut melarat dan kematian."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Konsep fikir yang berakar umbi ajaran yang benar. Aspirasi pencerahan pemikiran melalui ilmu, pembinaan idealisme serta aktivisme dan bimbingan yang komited kepada masharakat. Dibangun atas dasar peduli kekitaan, cinta dan harmoni serta memelihara kemuliaan manusia. ‘Izzah umat hanya akan dicapai jika Islam diamalkan selengkapnya.

Tiada Hak Cipta Dalam Islam. Mohon Sebar Luas Tulis Ayat Komrad Rakyat, Cuma Nyatakan Sumber Anda Bagi Memudahkan Rujukan. Saya Juga Mengharapkan Agar Teman-teman Tidak Melupakan Saya, Seorang Durjana Dan Lalai Ini Dengan Do'a-do'a Kebaikan. Moga Diredhai Tuhan. Terima Kasih Sebanyaknya..!
Wadah penulisan maya demi menyebar dan membudayakan kebenaran serta memberi kesedaran sekaligus pemangkin kebangkitan kepada massa. Komrad Rakyat menyokong kebebasan, keadilan sosial, sikap hormat dan kesaksamaan massa sekaligus menentang segala bentuk penindasan, rasuah, ketidakadilan dan prejudis merangkumi perkara-perkara agama, politik dan sosial.